Wij zijn een SCOL school
Home Ons onderwijs Leesonderwijs

Leesonderwijs

Op onze school neemt taal een belangrijke plaats in. Hierdoor is er vanzelfsprekend ook veel aandacht voor lezen.

Aanvankelijk lezen

In groep 3 beginnen de kinderen met het leren lezen. Ze beginnen met letters die gekoppeld zijn aan woorden en vormen later zinnen. Deze periode noemen wij het ‘aanvankelijk lezen’. Bij het verlaten van de kleuterafdeling komen de kinderen in groep 3 op verschillende niveaus binnen. Bij de groep startende lezers zitten kinderen die de stof sneller begrijpen en anderen hebben meer instructie nodig. Wij werken met de methode ‘Veilig leren lezen (Kim-versie)’. Deze methode biedt de differentiatie die nodig is om ieder kind op het juiste niveau te laten werken.

Technisch lezen

Na het aanvankelijk lezen volgt het technisch lezen. De volgende vormen zetten wij in:

• Vrij lezen
  • Duo lezen
  • Tutor lezen
  • Voorlezen

Begrijpend en studerend lezen

In de tweede helft van groep 3 starten wij met het begrijpend lezen. Naast het begrijpend lezen besteden wij in de drie hoogste groepen ook aandacht aan het studerend lezen. De methode die wij gebruiken is ‘Nieuwsbegrip’.

Leesproblemen en dyslexie

Ondanks al deze zorg voor het leesproces kan het voorkomen dat een kind problemen ondervindt bij het leren lezen. Wij hebben een duidelijk uitgewerkte zorgprocedure op school die beschrijft wat leerkrachten, ouders en kind kunnen doen als gesignaleerd wordt dat een kind op dit gebied extra zorg behoeft bijvoorbeeld vanwege dyslexie.

• Functioneel