Groepsdoorbrekend rekenen
Kinderen op de Schakel die gemakkelijk en goed kunnen rekenen krijgen in eerste instantie uitdagende opdrachten of materialen aangeboden binnen hun eigen groep. Soms blijkt de ontwikkelingsvoorsprong zo groot dat gekozen wordt voor versnellen. Kinderen volgen dan rekenles in een hogere groep. Om in aanmerking te komen voor versnellen moeten kinderen voldoen aan bepaalde criteria.
Omgekeerd komt het ook voor dat kinderen ondanks verlengde instructie en extra oefenmomenten onvoldoende profiteren van het lesaanbod en stagneren in hun ontwikkeling. Ze presteren beter door in een lagere groep de rekenles te volgen. Voor hen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld omdat de kans reëel is dat zij niet de einddoelen van groep 8 behalen.
Compleet rekenaanbod
Deze onderwijsontwikkeling vraagt aanpassingen van de organisatie. De rekentijden zijn voor alle groepen gelijk vanaf groep 4. Voor kinderen die het gehele rekenaanbod hebben doorlopen, bestaat een speciaal voor hen ontwikkeld extra aanbod. Dit aanbod is in overleg met het voortgezet onderwijs tot stand gekomen. De groepen 3 tot en met 8 werken met de methode ‘Wereld in getallen’.